Skip to main content

In beweging komt alles los

Jeugd & Outdoor

Bij jeugd & outdoor begeleiden we jongeren met een zorg- en ontwikkelvraag. Waar vaak naar beperkingen wordt gekeken, concentreren wij ons op de mooie unieke kwaliteiten van deze jongeren en hoe wij dit bij deze Unique Pieces naar boven kunnen halen.
Dit doen we door ze met allerlei verschillende activiteiten uit te dagen. Deze activiteiten zijn bij ons het middel om jongeren met een stoornis, beperking of een specifieke hulpvraag te begeleiden in een positieve ontwikkeling. Ervarend leren met professionele feedback op handelen en gedrag vormen de kern van onze zorgaanpak en manier van begeleiding. In de trajecten van Jeugd en Outdoor bieden we verschillende vormen van begeleiding aan voor jongeren vanaf 8 jaar tot 18 jaar.
Het in beweging brengen, heeft als grote voordeel dat men veel makkelijker spanning kan afvoeren en daardoor meer nieuwe informatie kan verwerken. Het draagt ook zorg voor emotieregulatie waardoor het ook meteen een goede uitlaatklep is.
Wij kijken naar mogelijkheden in plaats van te focussen op de beperkingen. Van hieruit volgt dan voor elk individu de vraag: “Wat is hiervoor nodig om dit te bereiken?”. De activiteiten zijn dan ook gericht om het zelfvertrouwen en weerbaarheid van de jongeren te vergroten. We geven ze inzicht in hun eigen handelen en het oorzaak/gevolg systeem. We maken dan ook gebruik van verschillende activiteiten als hulpmiddel om met het onderliggende gedrag aan de slag te gaan. Op deze manier wordt gebruik gemaakt van ervarend leren.
We maken gebruik van de verschillende mogelijkheden om jongeren te begeleiden aansluitend op de hulpvraag. Er wordt niet gedacht vanuit vaste producten die wij kunnen bieden. Het zorgaanbod is divers en gericht op maatwerk. Dit bestaat dan uit zowel individuele begeleiding als groepsactiviteiten. We maken o.a. gebruik van cognitieve gedragspsychologie, communicatie en stressmanagement. We werken naar het ontwikkelen van een andere denk- en handelswijze aansluitend bij de leeftijd van het individu alsmede van de groep.

De focus ligt op het ontwikkelen van eigenwaarde, zelfvertrouwen en leert de jongere oefenen met sociale vaardigheden. Hierbij dienen outdoor en het spelelement als middel.
Door een veilige en vertrouwde omgeving te creëren waarin ervaringen worden opgedaan in sociale interacties tijdens activiteiten, stimuleren wij kinderen in hun ontwikkeling. We houden rekening met het feit dat iedere jongere op een eigen manier gestimuleerd wordt om te leren. Naast sociale en cognitieve ontwikkelingsdoelen wordt sterk ingezet op flexibiliteit en zelfredzaamheid in het dagelijkse leven.

Door middel van outdoor activiteiten en spelelement creëren we praktijkgerichte leersituaties. Op deze manier stimuleren wij het vertrouwen en zelfrespect van het kind. Denk hierbij aan het overwinnen van angsten en het reguleren van emoties door een grensverleggende activiteit waar een outdoor activiteit als middel wordt ingezet. Het groepsproces ondersteunt zowel de individuele jongere alsmede de groep in de ontwikkeling om de grens te gaan verleggen. De professionele begeleiders kunnen hierin ondersteunen door bijvoorbeeld angsten in kaart te brengen en deze te gaan overwinnen. De jongere leert de kracht van de groep om hulp te vragen, zich kwetsbaar op te stellen en uiteindelijk met meer zelfvertrouwen uit de opdracht te komen doordat de activiteit is gelukt.

Individuele of groepsgerichte activiteiten zijn dan ook een uitstekend middel om je beperking te herkennen en hiermee te leren omgaan. Concrete leersituaties worden op een natuurlijke wijze gecreëerd en zijn herkenbaar met situaties die zich voordoen in het dagelijkse leven. Je leert nieuwe vaardigheden door te ervaren en te reflecteren met andere jongeren en begeleiding. Deze ervaringen maken jongeren weerbaarder om uiteindelijk deze nieuwe vaardigheden mee te nemen als een sociale basis.

Een belangrijk aspect is intrinsieke motivatie om te willen leren en ontwikkelen. Door het beleven van veel verschillende activiteiten blijven jongeren intrinsiek gemotiveerd om te leren en te ontwikkelen. Sirius Commitment past de principes toe van het ervarend leren. In de methodiek wordt sterk ingezet op eigen kracht en vanuit daar positieve ervaringen op te doen. Lukt het een jongere bijvoorbeeld om in een samenwerkingsopdracht een hindernis te overbruggen, “waarom zou ik op school dan niet kunnen samenwerken aan een project?” Het zijn ervaringen die een jongere in zijn of haar kracht zetten. Bijvoorbeeld jongeren met autisme hebben deze positieve ervaringen nodig om van te leren. Door te ervaren, leer je om handvatten te vinden die je helpen in je ontwikkelvraag. Aan de andere kant ontdek je ook wat je al goed kan en wat jou helpt om verder te komen.

Door middel van buiten(sport)activiteiten krijgt een jongere inzicht in eigen kunnen. Er worden verschillende activiteiten ondernomen. Hierbij kan gedacht worden aan mountainbiken, kanovaren, abseilen, survival, teambuildingsopdrachten, talloze verschillende samenwerkingsopdrachten, etc. Sirius Commitment gebruikt buitensport als middel om leersituaties te creëren. De uitdagende activiteiten helpen bij het verleggen van grenzen waardoor bij de jongere zelfvertrouwen gestimuleerd wordt. Het doel is om de jongere te begeleiden in zijn of haar persoonlijke ontwikkelingsdoelstelling.

The mind and body are not separate. What affects one, affects the other.

Helen met paarden

We werken hier met een wetenschappelijk bewezen methode, de Horse Boy Method. Deze methode ondersteunt de communicatie en draagt zorg voor het creëren van nieuwe verbindingspatronen in de hersenen. Dit heeft een enorme positieve bijdrage voor kinderen op het autisme spectrum, ADD, ADHD, angststoornissen, hoogsensitiviteit, NAH en andere neuro-sensorische diagnoses. Ook jongeren met een depressie, burn-out, bore-out of overspanning zijn van harte welkom.

Mountainbiken

Deze activiteit biedt deelnemers de kans om op eigen niveau hun grenzen te ontdekken en verleggen en hierdoor het zelfvertrouwen te vergroten. Leren roeien met de riemen die je hebt. Om de activiteit effectief en weerbaar uit te voeren, is het belangrijk dat ze ook rekening houden met de ander. Het leren respecteren van de ruimte van de ander. Niet elk tempo of elke werkwijze is hetzelfde. Het leren waarderen en zien van de kracht van een andere denk- en werkwijze. Het leren motiveren van jezelf en de ander ook als het even niet gaat volgens verwachting.

Klimmen & Afdalen

Deze activiteiten doen een beroep op de flexibiliteit en het vertrouwen in jezelf en de omgeving. Deze activiteit is zeer geschikt om spelenderwijs je grenzen te verleggen en te ontdekken hoe krachtig je bent. Hier leer je ook dat het goed is om hulp en ondersteuning te vragen. Je leert dat het goed is om je emoties te laten zien zodat je hier op een andere manier mee kan omgaan. Deze activiteit is dan ook zeer geschikt om je grenzen te verleggen op individueel niveau.

Survivalopdrachten

Je leert jezelf pas goed kennen bij uitdagende omstandigheden en dat is waar het bij survivallen om gaat. Ontwikkel motorische vaardigheden en pas verschillende survivaltechnieken toe, zoals: touwklimmen, hut bouwen, speuren et cetera.

Kanovaren

Voor veel deelnemers is deze activiteit al een hele beleving op zich, mede omdat je niet de volle controle over de situatie hebt. Het is dan ook de kracht van het (er)varen. Tijdens deze activiteit ben je afhankelijk van je bootgenoten. Het is essentieel dat je met je bootgenoten samenwerkt en communiceert in stressvolle situaties. Anders kun je niet sturen en is de kans groot dat je omvalt. Hierbij is het dus belangrijk dat je leert vertrouwen op de ander en dat je er ook voor zorgt dat zij kunnen vertrouwen op jou. Hier leer je dan ook wat de kracht van vragen stellen is i.p.v. alleen maar reageren. Op welke andere manier kun je helder en duidelijk communiceren?

Samenwerkingsopdrachten

In een kleine groep ga je verschillende opdrachten uitvoeren. Dit zorgt voor diverse leermomenten. Een parcours afleggen met blindeman brillen waarbij de controle bij je teamgenoot ligt, om samen de top van de reuzenladder bereiken. Al deze activiteiten vragen om heldere communicatie, vertrouwen in elkaar en het kennen van je eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten.

Hindernisparcours

Bij deze activiteit leer je dat hindernissen bij het leven horen. Het ombuigen van een hindernis naar hoe iets wel kan gaan werken, daagt deelnemers uit in hun creatieve vermogen. Daarbij leren ze dat er vele opties zijn waaruit je kunt kiezen. Een hindernis is dan niet meer langer een stagnatie, maar juist een groeimogelijkheid geworden.

GPS-tochten

Bij deze activiteit leer je hoe je met behulp van een GPS de weg kan vinden. Hierbij zijn je communicatieve vaardigheden en doorzettingsvermogen van essentieel belang. Ga je bepaalde obstakels, zoals een rivier, uit de weg of ga je er met je hele team dwars doorheen? Het ontdekken van de diverse verschillende opties geeft je inzicht in het feit dat er altijd mogelijkheden zijn. Hoe ga je ermee om als niet het hele team dezelfde denkwijze heeft of als het even niet loopt zoals je wilt. Deze onverwachte situaties vragen om flexibiliteit en geduld. Een leuke bijkomstigheid van deze GPS-tochten is dat je vaak op de mooiste plekken komt.

Voor professionals

Aanmelding

Bij het aanmelden vragen we eerst beknopte voorinformatie om een eerste inschatting te kunnen maken wat nodig is aan begeleiding en/of er plaats is in een geschikte groep. Als er plaats is, vindt er een intakegesprek plaats. Tijdens het intakegesprek wordt de hulpvraag verduidelijkt, een risico-inventarisatie opgesteld en de situatie bekeken. De ontwikkelingsdoelen stellen een resultaat vast waar je samen met begeleiding naar toe wilt werken.

Voor het begeleidingsmoment

Je ontvangt voor deelname aan een groepsmoment of individuele begeleiding een mail met informatie welke activiteit je gaat ondernemen en wat het doel hiervan is.

Tijdens begeleidingsmoment

Je kijkt in de activiteiten samen met begeleiding terug op jouw handelen en/of je gedrag (reflectie). Doordat doelen van elke deelnemer verschillend kunnen zijn, is de reflectie of feedback meestal persoonlijk, maar in sommige gevallen ook groepsgericht. Je neemt deel in een vaste groepssamenstelling, waardoor je elkaar leert kennen en vertrouwen. Hierdoor wordt het ook makkelijker om elkaar feedback te geven.

Na het begeleidingsmoment

De begeleiding maakt een rapportage over jouw deelname. Dit gebeurt aan de hand van de gestelde doelen. Wanneer er een evaluatiemoment plaatsvindt, geeft de rapportage een beeld van jouw ontwikkeling.

Evaluatiemomenten

Tijdens het traject vindt ieder half jaar of jaar een evaluatie plaats, of waar nodig, een extra moment. Het evaluatiemoment is in afstemming met je ouders, school of andere betrokken hulpverleners. Dit evaluatiemoment is om je ontwikkeling goed te volgen en om te kijken of je doel is behaald. Zo nodig wordt een doel of aanpak bijgesteld.

Duur traject

Ontwikkeling van doelen zijn leidend voor de duur van deelname. De gemiddelde duur is één jaar. Daarmee is de inzet tijdelijk, en er niet op gericht jongeren onnodig lang te binden aan Sirius Commitment. Wil je meer informatie ontvangen of een gesprek inplannen stuur ons dan een mail op info@siriuscommitment.nl en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Deze activiteiten doen een beroep op de flexibiliteit en het vertrouwen in jezelf en de omgeving. Deze activiteit is zeer geschikt om spelenderwijs je grenzen te verleggen en te ontdekken hoe krachtig je bent. Hier leer je ook dat het goed is om hulp en ondersteuning te vragen. Je leert dat het goed is om je emoties te laten zien zodat je hier op een andere manier mee kan omgaan. Deze activiteit is dan ook zeer geschikt om je grenzen te verleggen op individueel niveau.