Bij jeugd & outdoor begeleiden we jongeren met een zorg- en ontwikkelvraag. Waar vaak naar beperkingen wordt gekeken, concentreren wij ons op de mooie unieke kwaliteiten van deze jongeren en hoe wij dit bij deze Unique Pieces naar boven kunnen halen.
Dit doen we door ze met allerlei verschillende activiteiten uit te dagen. Deze activiteiten zijn bij ons het middel om jongeren met een stoornis, beperking of een specifieke hulpvraag te begeleiden in een positieve ontwikkeling. Ervarend leren met professionele feedback op handelen en gedrag vormen de kern van onze zorgaanpak en manier van begeleiding. In de trajecten van Jeugd en Outdoor bieden we verschillende vormen van begeleiding aan voor jongeren vanaf 8 jaar tot 18 jaar.
Het in beweging brengen, heeft als grote voordeel dat men veel makkelijker spanning kan afvoeren en daardoor meer nieuwe informatie kan verwerken. Het draagt ook zorg voor emotieregulatie waardoor het ook meteen een goede uitlaatklep is.
Wij kijken naar mogelijkheden in plaats van te focussen op de beperkingen. Van hieruit volgt dan voor elk individu de vraag: “Wat is hiervoor nodig om dit te bereiken?”. De activiteiten zijn dan ook gericht om het zelfvertrouwen en weerbaarheid van de jongeren te vergroten. We geven ze inzicht in hun eigen handelen en het oorzaak/gevolg systeem. We maken dan ook gebruik van verschillende activiteiten als hulpmiddel om met het onderliggende gedrag aan de slag te gaan. Op deze manier wordt gebruik gemaakt van ervarend leren.
We maken gebruik van de verschillende mogelijkheden om jongeren te begeleiden aansluitend op de hulpvraag. Er wordt niet gedacht vanuit vaste producten die wij kunnen bieden. Het zorgaanbod is divers en gericht op maatwerk. Dit bestaat dan uit zowel individuele begeleiding als groepsactiviteiten. We maken o.a. gebruik van cognitieve gedragspsychologie, communicatie en stressmanagement. We werken naar het ontwikkelen van een andere denk- en handelswijze aansluitend bij de leeftijd van het individu alsmede van de groep.
De focus ligt op het ontwikkelen van eigenwaarde, zelfvertrouwen en leert de jongere oefenen met sociale vaardigheden. Hierbij dienen outdoor en het spelelement als middel.
Door een veilige en vertrouwde omgeving te creëren waarin ervaringen worden opgedaan in sociale interacties tijdens activiteiten, stimuleren wij kinderen in hun ontwikkeling. We houden rekening met het feit dat iedere jongere op een eigen manier gestimuleerd wordt om te leren. Naast sociale en cognitieve ontwikkelingsdoelen wordt sterk ingezet op flexibiliteit en zelfredzaamheid in het dagelijkse leven.
Door middel van outdoor activiteiten en spelelement creëren we praktijkgerichte leersituaties. Op deze manier stimuleren wij het vertrouwen en zelfrespect van het kind. Denk hierbij aan het overwinnen van angsten en het reguleren van emoties door een grensverleggende activiteit waar een outdoor activiteit als middel wordt ingezet. Het groepsproces ondersteunt zowel de individuele jongere alsmede de groep in de ontwikkeling om de grens te gaan verleggen. De professionele begeleiders kunnen hierin ondersteunen door bijvoorbeeld angsten in kaart te brengen en deze te gaan overwinnen. De jongere leert de kracht van de groep om hulp te vragen, zich kwetsbaar op te stellen en uiteindelijk met meer zelfvertrouwen uit de opdracht te komen doordat de activiteit is gelukt.
Individuele of groepsgerichte activiteiten zijn dan ook een uitstekend middel om je beperking te herkennen en hiermee te leren omgaan. Concrete leersituaties worden op een natuurlijke wijze gecreëerd en zijn herkenbaar met situaties die zich voordoen in het dagelijkse leven. Je leert nieuwe vaardigheden door te ervaren en te reflecteren met andere jongeren en begeleiding. Deze ervaringen maken jongeren weerbaarder om uiteindelijk deze nieuwe vaardigheden mee te nemen als een sociale basis.
Een belangrijk aspect is intrinsieke motivatie om te willen leren en ontwikkelen. Door het beleven van veel verschillende activiteiten blijven jongeren intrinsiek gemotiveerd om te leren en te ontwikkelen. Sirius Commitment past de principes toe van het ervarend leren. In de methodiek wordt sterk ingezet op eigen kracht en vanuit daar positieve ervaringen op te doen. Lukt het een jongere bijvoorbeeld om in een samenwerkingsopdracht een hindernis te overbruggen, “waarom zou ik op school dan niet kunnen samenwerken aan een project?” Het zijn ervaringen die een jongere in zijn of haar kracht zetten. Bijvoorbeeld jongeren met autisme hebben deze positieve ervaringen nodig om van te leren. Door te ervaren, leer je om handvatten te vinden die je helpen in je ontwikkelvraag. Aan de andere kant ontdek je ook wat je al goed kan en wat jou helpt om verder te komen.
Door middel van buiten(sport)activiteiten krijgt een jongere inzicht in eigen kunnen. Er worden verschillende activiteiten ondernomen. Hierbij kan gedacht worden aan mountainbiken, kanovaren, abseilen, survival, teambuildingsopdrachten, talloze verschillende samenwerkingsopdrachten, etc. Sirius Commitment gebruikt buitensport als middel om leersituaties te creëren. De uitdagende activiteiten helpen bij het verleggen van grenzen waardoor bij de jongere zelfvertrouwen gestimuleerd wordt. Het doel is om de jongere te begeleiden in zijn of haar persoonlijke ontwikkelingsdoelstelling.